5 Jenama Baju Budak Lelaki dan Perempuan yang Terkenal di Malaysia

Pada era ini, terdapat pelbagai jenama baju budak perempuan dan lelaki yang dijual di internet. Banyak faktor yang boleh mempengaruhi ibu bapa untuk memilih baju yang sesuai untuk anak mereka, iaitu:


  • Bahan-bahan yang digunakan semasa pembuatan

  • Reputasi jenama

  • Corak dan warna pakaian

  • Saiz yang sesuai


Untuk pembaca-pembaca yang berminat untuk mengetahui cara-cara memilih pakaian yang sesuai untuk bayi anda, sila klik link di bawah: (link to the English blog page)


Sekiranya ibu bapa tidak tahu jenama manakah yang sesuai untuk anak anda, kami telah menyatakan 5 jenama yang paling terkenal dan membandingkan perbezaan mereka untuk anda. 



  1. Poney



Ditubuhkan pada tahun 1992, Poney adalah jenama yang berterus-terusan mempelopori trend baju bayi di Malaysia. Jenama ini sentiasa menghasilkan pakaian yang moden dengan menggunakan warna-warna yang menarik. 


Poney juga dijual di luar negara seperti Singapura, China, dan Indonesia.  


Selain daripada pakaian bayi, Poney juga menjual baju budak lelaki dan perempuan sehingga umur 12 yang membantunya memperolehi market yang terbesar di Malaysia untuk pakaian anak-anak. 


Selain itu, Poney mempunyai “Affiliate” program untuk pelanggan yang setia. Program ini memberi peluang kepada ahli-ahlinya untuk mendapat komisen selepas berjaya menjual pakaian hasil pengiklanan atau mempromosikan jenama Poney.



  1. Fiffy



Fiffy ialah perniagaan yang dimulakan oleh pemilik keluarga yang kecil sejak akhir 1980-an. Kini, jenamanya diperluaskan ke seluruh Malaysia dan juga disenarai sebagai Top 3 dalam kategori terlaris untuk produk bayi. Ia mempunyai sebanyak 17 kedai di seluruh Malaysia. Kebelakangan ini, Fiffy telah bermula berkembang ke negara berdekatan seperti Singapura dan negara-negara ASEAN.


Apalah keistimewaan jenama ini berbanding dengan brand yang lain? Warna baju Fiffy memang cerah dan disukai oleh budak-budak perempuan. Untuk budak-budak lelaki, terdapat juga corak yang menghibur serta warna yang menarik seperti merah, biru dan hijau. 


Selain daripada itu, moto Fiffy adalah sentiasa berusaha untuk menghasilkan pakaian yang selesa dan berfungsi. Oleh itu, pakaiannya diperbuat daripada kain yang lembut dan juga menggunakan bahan-bahan yang tidak membahayakan kulit bayi.


Untuk ibu-bapa yang tidak pasti sama ada baju ini sesuai untuk anak anda, Fiffy mempunyai polisi pemulangan pembelian untuk produknya asalkan pembelian tidah melebihi selama 7 hari. Mereka juga menjanjikan barang-barang akan dikourierkan dalam tempoh 24 jam selepas transaksi. 


Nombor HQ: +607 388 5088

E-mel: [email protected]



  1. Kiki Lala 



Kiki Lala juga adalah jenama pakaian bayi yang terkenal di Malaysia. Walaupun brand ini tidak sebesar brand yang telah disebutkan dalam artikel ini, ia juga menghasilkan pakaian-pakaian bayi yang bergaya.


Kebanyakan reka bentuk baju and seluar mempunyai grafik yang berwarna-warna dan juga lukisan cantik yang pasti menarik hati. 


Kiki Lala mempunyai kedai-kedai di pusat membeli-belah seperti Jusco, Aeon, dan Parkson. dan boleh dibeli atas talian dari Kikilala Shopee.  



  1. Anakku 



Anakku adalah jenama yang paling lama di Malaysia. Ianya telah wujud dalam pasaran selama 49 tahun. Jenamanya dikenali sebagai pakaian yang paling selesa kerana menggunakan kain yang berkualiti dan memenuhi piawaian industri. 


Aspek yang membezakan Anakku dengan jenama yang lain ialah ianya mempunyai lesen untuk membuat pakaian tema Disney. Selain daripada Disney, Anakku juga bekerjasama dengan jenama lain seperti Pigeon, Toyworld, dan Audrey untuk menghasilkan barang dagangan selain daripada pakaian bayi. 


Oleh itu, harga bajunya lebih mahal, bermula daripada RM20 ke-atas. 



  1. Kiko & Baby Kiko



Jenama Baby Kiko ini ialah brand yang paling muda dalam kategori bayi, iaitu ditubuhkan pada tahun 1994. Sejak itu, ia telah berkembang dengan pesat dalam industri baju bayi. Pakaian-pakaian yang dijual olehnya termasuk baju kolar, seluar panjang, skirt dan lain-lain.


Selain daripada pakaian, ia juga menjual barangan yang berkaitan dengan penjagaan bayi yang terkenal seperti kain lap bayi dan botol susu. Kini baju pilihan untuk Kiko telah berkurangan tetapi mereka masih menawarkan produk yang berkualiti.