Jenis-Jenis Pam Susu Badan yang Berkualiti, Yang Manakah Sesuai?


Semua ibu-ibu bersetuju proses mengepam susu dari badan adalah sesuatu aktiviti yang memenatkan dan juga sangat susah. Ini sebab terdapatlah banyak barang yang diperlukan semasa menjaga anak, seperti mencuci pam, tempoh masa menyimpan susu dan juga menjaga pemakanan. 


Ibu-ibu juga disyorkan untuk menyusukan bayi mereka selama 6 bulan, oleh kerana kegunaan botol susu dalam pemberian makan boleh menyebabkan masalah seperti sesak nafas atau infeksi dan kadang-kadang juga kerosakan gigi. 


Terdapatlah 2 jenis pam susu yang paling popular di Malaysia, iaitu Pam Susu Badan Manual dan Pam Susu Badan Elektronik. Bezanya adalah yang berikut:


Pam Susu Badan Manual


Kelebihan:


  • Mudah dibawa ke mana-mana

Pam Manual keberatan lebih ringan, kecil dan menyebabkan ia mudah dipindahkan ke mana-mana.


  • Alatnya senang untuk dijaga

Ia tidak memerlukan sumber elektrik untuk beroperasi, oleh sebab itu barang nya senang untuk mencuci


  • Harga yang berpatutan

Kerana bahan-bahan yang digunakan dan juga masa yang diambil untuk menghasilkan pam susu manual, kosnya lebih berpatutan berbanding dengan pam susu elektrik.


  • Senyap

Oleh kerana jenis susu pam ini tidak memerlukan sebarang motor canggih, proses pam lebih senyap berbanding dengan pam elektrik.


Kelemahan:


  •  Susu Kuantiti terhad

Sedutan pam manual memang tidak kuat berbanding dengan pam elektrik yang boleh menjana lebih tenaga. 


  • Tidak boleh customize

Untuk pam manual anda terdapat beberapa fungsi asas yang terhad, tetapi untuk pam elektrik anda boleh mengubah beberapa mod seperti kelajuan dan stimulasi. 


  • Mengambil Masa

Kelajuan mengepam bergantung kepada kelebihan dan kekuatan masing-masing.


Pam Susu Badan Elektrik


Kelebihan:


  • Cepat dan cekap

Pam susu elektrik membolehkan anda untuk mengepam susu dari kedua-dua payudara pada masa yang sama, menjadikan proses mengepam lebih cepat dan mudah. Ia sangat membantu jika anda seorang ibu yang tidak mempunyai banyak masa tambahan.


  • Pam lebih banyak dan berkesan

Oleh kerana pam susu elektrik mempunyai motor yang berteknologi canggih yang memiliki stimulasi hisapan yang lebih kuat berbanding dengan pam manual. Oleh itu, ia membolehkan anda mengepam susu dengan lebih cepat untuk bayi anda dan mencari tetapan yang optimal untuk aliran susu anda.


  • Tangguh tanpa mengguna tangan

Beberapa pam dengan pilihan aksesori yang berbeza membolehkan ibu menjalankan proses mengepam susu tanpa menggunakan tenaga tangan. Ini sangat memudahkan bagi ibu yang sibuk dengan kerja kerana anda mempunyai fleksibiliti untuk melakukan tugas-tugas yang lain.


Kesimpulan


Perbezaan dua jenis pam susu badan  ini agak ketara, yang pentingnya pemilihan anda memenuhi matlamat dan objektif diri sendiri. 


Cara memilih pam susu yang sesuai bergantung kepada beberapa kriteria. Faktor yang perlu diambil kira ialah:


  1. Harga


Anggaran anda adalah faktor yang penting dalam memilih jenis pam susu badan yang sesuai dengan keperluan anda, jika anda mempunyai budget lebih, anda boleh mempertimbangkan membeli pam susu badan elektrik, oleh kerana ia dapat meningkatkan pengalaman. Walau bagaimanapun, ini tidak mengurangkan keberkesanan pam susu badan manual kerana ia mempunyai kelebihan lebih mudah dibawa dan ringan.


  1. Kekerapan


Faktor kedua yang perlu dipertimbangkan adalah kekerapan penggunaan pam susu badan? Pam manual adalah sesuai untuk ibu yang terutamanya menyusukan dan tidak mengepam setiap hari. Dua kelebihan alat pam susu manual, iaitu ibu dapat mengepam susu sambil menyusu secara tradisional.

Pam susu elektrik menjana kuasa dua kali ganda, oleh itu dinasihatnya untuk ibu yang ingin mengepam secara eksklusif atau untuk ibu yang merencanakan untuk menyusukan dan mengepam untuk bayi mereka. 


Ringkasnya, pam susu elektrik untuk kegunaan peribadi adalah sesuai untuk ibu yang ingin menukar-nukar antara menyusukan dan mengepam secara kerap, atau untuk ibu yang bekerja di luar rumah.


       3. Kemudahan


Faktor utama yang perlu dipertimbangkan oleh para ibu kerana saiz dan berat kedua-dua jenis pam ini akan mempengaruhi aktiviti harian. Pam susu badan elektrik lebih berat dan lebih besar kerana mempunyai motor untuk menghasilkan kuasa mengepam. Pam susu manual ringan, oleh sebab ia diperbuat daripada silikon, dan sesuai dibawa ke mana-mana. Kalau anda seorang ibu yang sibuk berpergian kerana pekerjaan, silikon breast pump memang tepat untuk anda. Bagi ibu yang berada atau bekerja, anda boleh memilih untuk menggunakan pam elektrik.


Jika anda mencari pam susu berkualiti dan botol susu yang sesuai untuk menyusukan anak anda, cuba lihat pam susu badan kami kerana kita mempunyai produk yang sesuai dengan keperluan anda pada harga yang berpatutan.